top of page

Hvilket seil trenger jeg?

Tre faktorer vil avgjøre hvilket seil du trenger.

1. Hvilken type seiler du er

2. Hvilken båt du har

3. Hvilken vind du skal seile i

Typer seil

Det finnes mange typer seil til ulike typer vindretninger, vindstyrker og type seiling. 

Storseil, Fokk, Genoa, Code-0, Spinnaker og Gennaker.

 

Type seilduk

Videre snakker ofte seilmakere om ulike typer seilduk. Eksempler er Cruising Laminat, Dacron og Performance Tape Sail. Det er fordeler og ulemper med alle. Hvilken seilduk du trenger avhenger av type seiling du vil gjøre.

Seilets konstruksjon

Alle Cruising Laminat-seil er konstruert tri-radialt. Tri-radial er en type seilkonstruksjon. Det vil si at panelene ligger i retning ut ifra hjørnene til seilet og møtes i midten. Dette er med på å skape det Cruising Laminat seil er kjent for: høy stabilitet og lang holdbarhet til formen på seilet. Hvordan seilet er konstruert kan enklest sees på hvor sømmene går i seilet.

Seilets oppbygning kan være nyttig for å lære mer om hvordan seilet "lever"; Det vil si hva som sliter mest på seilet og når det vil være lurt å bytte ut/reparere.

Våre anbefalinger

Nybegynner

Du er ny på sjøen og trenger nye seil. 

Vi anbefaler

1. Dacron seilduk til en Genoa

Dacron er en vevet duk av polyester. Den mest brukte og kjente seilduken. Fordel med duken er at den er slitesterk og tåler store påkjenninger. Svakheten med Dacron er at den er vevd over og under hverandre. Det skaper små avstander som gjør at duken strekker seg, Over tid og bruk mister det formen på seilet.

Genoa er et forseil som har stort spekter og fungerer bra i mange vindretninger. Det er enkelt å bruke og gir god fremdrift. For mange tur-seilere er det blitt et favoritt forseil.

2. Cross cut konstruksjon

Dette er den vanligste seilkonstruksjonen til Dacron duk. Panelene ligger vinkelrett i 90 grader på akterliket. Styrken ligger i at vevet er forsterket med langsgående tråder. Enten tykkere tråder, eller flere tråder. 

3. Alltid fullspilet Storseil

At et seil er fullspilet betyr at spilene er gjennomgående i hele seilet. Spiler er med på å stive opp seilet og holder formen til seilet bedre over lang tid. Seilet blafrer mindre. Best mulig prestasjon på seilet.

Fordeler: Slitesterkt. Mye for pengene. Lang levetid på duken. Enkelt og økonomisk å reparere.

Les: "Tur-seiler" om båten din er større enn 40 fot

 

2

Tur-seiler

Du skal bytte ut dine gamle seil og lurer på hva som er best. Tradisjon eller ny teknologi?

1. Noen mener Dacron er godt nok

Det er mange tur-seilere som er fornøyd med Dacron seil og klarer seg fint med det. Ønsker du å kunne seile tettere opp mot vinden (få større fart) kan et seil med Cruising Laminat være interessant. Er du en som seiler ofte anbefaler vi denne duken ettersom det i mye større grad holder på formen enn et Dacron seil. Cruise-Laminat veier mindre enn Dacron og er anbefalt for større båter (40 fot+) som vil få ned vekten på seilet, men passer også til 30 fotere som ønsker høyere prestasjon av seilet sitt.

2. Ny teknologi med Cruising Laminat

Cruising Laminat var et resultatet av ny teknologi på tidlig 1970-tallet og har siden blitt veldig populært. Målet var å lage en seilduk som var mer stabil enn den tradisjonelle Dacron-duken. Løsningen ble «Scrim»- et nett av færre tråder enn det tradisjonelle vevde laget som lamineres inn som en kjerne i seilet. Laminatet unngår at seilet strekker seg. Slik har man et stabilt seil som holder på formen lenge. 

3. Avansert seilkonstruksjon

Satt sammen med tri-radial konstruksjon holder CL-seil ekstremt bra på formen over lengre tid. Tri-radial er en mer avansert konstruksjon enn Cross Cut. Konstruksjonen gir en duk som tåler mye påkjenning i alle strekkretninger. I tillegg til at retningen til panelene styrker belastningspunkter i seilet.

Fordeler: Holder formen på seilet bedre og veier mindre enn Dacron seil. Tri-radial konstruksjon gjør det svært stabilt og sterkt.

Ekstra:

Hydranet har svært høy holdbarhet. Et perfekt valg for en off-shore seiler med høye standarer til seilet sitt. Seilet garanterer komfortabelt bruk. Det er også fleksibelt og har høyere levetid enn vanlig vevde seil. Svært motstandsdyktig mot mugg.  Selve Rolls Roycen av vevd seil.

Gennaker er en favoritt hos mange tur-seilere fordi det genererer ekstra fart! Sammen med ATN Dowsing sleeve blir Gennaker praktisk og enkelt å bruke, ettersom det kan brukes når man seiler alene. Det finnes forskjellige gennakere til ulike vindretninger og vindstyrker. For å finne hvilken Gennaker som passer deg best må vi vite hvilken type seiling du skal gjøre.

3

Viderekommen

Du har god kunnskap og leter etter et seil som har det lille ekstra. 

Code-0 og Gennaker er to typer seil som passer en viderekommen seiler som vil ta seilingen til neste nivå.

Code-0 er et større og lettere seil enn en Genoa. I lett vind får du høy fart på båten. Til Code-0 brukes det en spesiell laminert duk med Black Polyester (høy UV-motstand) og Aramid fibre. Tri-radial konstruksjon for mest mulig stabilitet. En av grunnene til at det er populært blant tur-seilere er fordi du kan ha seilet på rull: Det rulles lett inn uten komplikasjoner. 

Gennaker er en asymetrisk Spinnaker. Det er stabilt og enkelt å bruke og gir god fart. Man trenger ikke ekstra riggoppsett som man gjør til en spinnaker, noe som er grunnen for at tur-seilere er blitt glad i dette seilet. Duken er laget av vevet nylon. Man kan velge mange ulike farger til seilet.

Spinnaker er mest brukt til regatta, men er også et bra tur-seil for å seile med vinden. Laget av lette duker av nylon.

4

Ekstra

Tillegg-seil:

Anker seil Når man ligger på svai så stabiliserer et anker-seil båten. Lages med en tykk Dacron-duk som tåler mye.

Stormfokk Er et lite framseil. Brukes når man seiler i mye vind eller storm. Dacron-duk.

Flying Sail

Kontakt oss

Vi vil gjerne vite mer om deg og ditt seilbehov. 

        +47 454 23 190 

        info@stavangerseilmaker.no

bottom of page